sachavervuurt.reismee.nl

1ste week met Tony

Hallo allemaal,

24 december was het dan zo ver Tony kwam om gezellig tot er met eind Januari te blijven. Na 4 maanden elkaar niet gezien te hebben is dat best wel raar en wist ik van te voren niet zo goed hoe het zou zijn als we elkaar weer zouden zien. Op het momente supre kwam dat helemaal goed en was het meteen weer zoals vanouds. Voordat ik Tony op had gehaald was ik eerst nog even naar onze airbnb die we hadden gehuurd gegaan om de sleutel op te halen en de nodige instructies te krijgen. We hadden een prachtige kamer en omdat de meeste huisgenoten vrijwel de gehele tijd weg waren vanwege de feestdagen hadden we practisch het hele huis voor onszelf. De verhuurder had gevraagd of we op hun kat sebastian wilde passen terwijl wij daar verbleven wat we natuurlijk ook helemaal niet erg vonden. Was een hele lieve maar vooral ook prachtige kat, typisch australisch want ik heb hem niet een keer zien rennen, meneer kende alleen maar slakkengang en schildpad snelheden. Verder hebben we die dag niet zo heel veel gedaan, ik ben nog een keertje op en neer gegaan om mijn laatste spulletjes op te halen en Tony heeft vooral rustig aan gedaan aangezien hij een nogal lange slaaploze vluchtreis achter de rug had gehad.

En dan gaan we nu naar de allerbelangrijkste dag van het jaar, vele herkennen deze als de dag van de rode dikke man met de witte baard, getrokken door zijn vliegende vleugeloze hoefachtigen met gewei. Ik persoonlijk vind toch wel dat deze dag wat meer in teken staat van een nog veel belangrijker persoon, eentje die deze dag precies 25 jaar geleden geboren is, die jullie waarschijnlijk allemaal wel herkennen van die geweldig leuke blogs die jullie zo af en toe te lezen krijgen. Ter gelegenheid van deze belangrijke gebeurtenis zijn Tony en ik die dag naar de Taronga zoo gegaan. Vanwege het 100 jarige bestaan van deze zoo mag iedereen op zijn of haar verjaardag voor 1 dollar naar de zoo en krijg je ook nog een leuke birthday button. Achteraf bleek dat je die ene dollar aan het goede doel moest doneren waardoor je ook nog meteen een goed gevoel krijgt. Bij binnenkomst wordt je door je coole verjaardagsbutton continue door iedereen gefeliciteerd wat mijn verjaardag toch wel extra leuk maakte. De zoo zelf is ontzettend gaaf, vooral omdat de dieren in de zoo grotendeels uit Australie komen, en deze zie je normaal gesproken niet in een andere zoo. :) Om half 12 werd de tasmaanse duivel gevoerd, een handig opruimertje van roadkills en andere karkassen. Hij bijt gewoon door bot heen en verorbert alles. Er werd ons zelfs vertelt dat omdat deze dieren nogal een slecht zicht hebben ze liever een paar dagen oude dode dieren hebben, deze ruiken ze dan veel beter, jammie. Er was die dag oook nog een mooie zeeleeuwen show en een roofvogelshow, met prachtige grote roofvogels uit Australie. 'S avonds heeft Tony mij gezellig getrakteerd op een italiaanse lasagna in mijn favoriete buurt van Syndey 'the Rocks'.

Zondag 26 december heb ik Tony een tour door Sydney gegeven zoals ik die gekregen had bij de gratis tour een aantal maanden geleden minus de interessante historie erachter dan want dat was ik natuurlijk al weer vergeten. :P Het leek mij leuk om Tony een stukje van Pitt st, de grote winkelstraat in het centrum te laten zien wat al snel een hele grote fout bleek te zijn... Boxing day (2de kerstdag) betekend hier flinke kortingen waarin heel sydney en tourism de straat op gaan en in 100de meters lange rijen gaan staan om een winkel binnen te komen.. Gelukkig hebben we deze gekte niet in Nederland (A) en ook totaal onbegrijpelijk want die fikse kortingen waar iedereen zijn zuurstof en ribbenkast voor opofferd zijn gewoon tot er met oudjaarsdag geldig... 's Avonds hadden we een heel tof uitje. Ik had namelijk kaartjes geregeld voor een circus theather in het Opera huis. Deze show werd gegeven in de grote concertzaal en was echt geweldig om te zien. Dit circus speelde zich af in 1903 en tussen alle geweldige circusacts door werd een soort tussenshow opgevoerd, vandaar het theather karakter. Er was gebruik gemaakt van levensgrote houten olifanten bestuurd als poppen wat erg gaaf was om te zien.

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken (7.45 :o) omdat we graag de grand canyon track in de blue mountains wilde wandelen. Helaas hadden we een beetje verkeerd op de kaart gekeken en hebben we uiteindelijk de Popes Glen track gewandeld, deze was ook wel erg mooi en bevatten prachtige uitzichten en leuke riviertjes langs de route. Na 15 kilometertjes waren we allebei toch wel behoorlijk moe gewandeld en blij weer op het station aangekomen te zijn. Moe gewandeld van de dag ervoor waren we lekker naar Coogee beach gegaan waar Tony voor het eerst heeft kunnen kennismaken met de australische golven. Deze kennismaking ging niet geheel vlekkenloos en Tony heeft een aantal keer de kracht van de golven ondervonden nadat zijn benen onder hem uit geslagen werden. Verder was het dagje aan het strand heerlijk. Al moesten we na 3 uurtjes toch wel echt de schaduw opzoeken voordat we zo rood werden als kreeften, of menig ander op het strand. Het strand kent eigenlijk maar 2 kleuren, knalrood of heel diep bruin.

De dag voor oud en nieuw zijn we gezellig Chinatown in gegaan, dit is eigenlijk gewoon een kleine chinese wijk waar alles ook ineens overal in het chinees wordt aangegeven. We hebben hier de leuke paddington markt bezocht waar van allerlei snuisterijen verkocht worden. Vanuit daar zijn we naar darling harbour gelopen richting de botanische tuinen. We wilde namelijk graag met oud en nieuw vuurwerk van de harbour bridge zien knallen, echter dit is een nogal spectaculair event wat de nodige planning vereist. Kaarten voor toplocaties kunnen zelfs oplopen tot 400 dollar. Er zijn echter ook wel de nodige gratis plekken maar hiervoor moet je tijd opofferen, heel veel tijd. De botanische tuinen had zo'n plek, dus we wilde even invertariseren vanaf welke punten je de beste view had. Echter kwamen we er al gauw achter dat er vrijwel geen plekken waren waar de je brug fatsoenlijk kon zien door de bomen. Hierdoor hadden we besloten om uiteindelijk bij Blues point reserve te gaan staan wat een onbelemmerd zicht vertoonde op de harbour bridge. Deze plek zou vanaf 8.00 am open gaan dus dat vereiste wel de nodige disipline om op te staan. We hebben hier totaal 16 uur gezeten voordat het vuurwerk zo spectaculair van de brug knalde, samen met nog 15.000 andere mensen. Speciaal voor jullie heb ik een kleine indruk in foto's (komen online wanneer ik weer wifi heb).

2 Januari was alweer onze laatste dag in Sydney, We zijn toen naar de Art gallary van NSW gegaan, waar je gratis toegang tot had. Dit museum vertoonde een prachtige collectie van schilderijen, er was ook een leuke sectie over asian history waar je zelf een lesje schrijven met inkt kon krijgen in wat ik dacht dat chinese tekens waren. Later had ik dit gevraagd en bleek het gewoon het engelse alfabet te zijn alleen leuk gerangschikt. Op een afdeling was een mooie reeks te zien van een stier die per schilderij steeds abstracter werd, erg grappig om te zien en ik ben benieuwd of jullie de stier nog herkennen in het laatste schilderij (zie foto's). Verder was hier echt een fantastische afdeling met allemaal aboriginal art te zien (zie foto). Om een uurtje of 4 hadden we nog even afgesproken met Jade en haar vriend waarna we nog een uurtje hadden om door het modern art museum te lopen (ander museum), we hadden uiteindelijk maar 3 kwartier nodig en ik kan je zeggen dat ik officeel geen fan ben van moderne kunst... Wanneer ik zou struikelen over een steen en wat stof zal doen opwaaien geeft dit nog fraaiere kunst dan de meeste stukken die ik heb mogen bewonderen in dit museum. Na nog naar een fraai uitzichtpunt over de harbour bridge en noord sydney te zijn geweest zijn we nog gezellig wat gaan drinken in een lokale pub. Uiteindelijk hebben Tony en ik de avond afgesloten bij een thai's tentje in broadway waar ik heerlijke chasuwnut noodles heb gegeten, waarna ik Tony over de campus heb geleid waar ik afgelopen 4 maanden heb gestudeerd, met uitzicht op de gigantische vleermuizen die hier in grote getale over de campus vliegen.

In de volgende blog begint ons avontuur op wielen. Xx Sacha

Reacties

Reacties

Selma

Hey sas! Wat ontzettend leuk om weer te lezen. Hahah geen moderne kunst musea voor jou meer dus. Heel leuk wat jullie daar allemaal doen. Jammer dat je nu afscheid het moeten nemen van Sydney, maar de rest van Aussieland kan je nog gaan verkennen!

Heel veel plezier!

Groetjes aan Tony

Xx sel

Miranda

Hi Sacha en Tony, zo te lezen hebben jullie wel een bijzondere Kerst en oud en nieuw gehad. Om maar niet te spreken over je verjaardag en natuurlijk alle andere avonturen. Fijn dat het weer als vanouds was met Tony. Nou ik heb weer genoten van je verhaal en zie met verlangen uit naar het volgende verhaal en de foto's. Heel veel plezier samen en geniet ervan ????????????????

Tanny

Hé mates!

Wat een fantastische verhalen weer en een spectaculair einde van 2016 en begin van 2017! Had jouw gezicht in de Zoo wel willen zien met je Button en de nodige felicitaties. Geniet nog van alles wat je mee gaat maken daar. X????

Ingeborg

Een goed begin is het halve werk! En ditt klinkt als een superbegin van een heerlijke reis samen.
Veel plezier en ik ben nú al benieuwd naar alle foto's en avonturen die je in deze blog nog niet hebt kunnen delen ;)

Oma tillie

Lieve Sasha wat geniet ik van je brieven het lijkt mij heel leuk om dat allemaal meegemaakt te hebben ik wens je alle goeds voor het nieuwe jaar en ik verheug me om je weer terug te zien heel veel liefs van oma tillie

Mama

Dag lieverds,
Fijn dat die dikke man in dat rode pak ervoor gezorgd heeft dat je voor 1 euro naar de dierentuin kon. Wat ik nou mis is of je nog een mooie buit heb kunnen bemachtigen na die drukte.
En ik kijk uit naar je mooie modern schilderij. Ik zie het al helemaal voor me.
Was weer een genoegen.
Heel veel liefs en op naar het volgende avontuur maar nu samen.
Heel veel liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!