sachavervuurt.reismee.nl

Rockhampton tot Cairns

Hey allemaal,

Vanuit de capricorn grotten zijn we doorgereden naar een camping in cape hillsborough, deze
camping ligt aan het strand en het bijzondere is dat hier elke ochtend wallibies en kangoeroes
naar het strand komen. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat we daarom heel vroeg om half 5 's
ochtends, al naast ons bed te trappelen stonden om een paar mooie plaatjes van de kangoeroes te
kunnen schieten. De een met een ochtend humeur waarbij ik natuurlijk niet zo flauw ben om te
zeggen wie, het enige wat ik wel kan zeggen was dat ik het niet was (A). Zittend op het strand
hebben we naar de opgaande zon gekeken, die helaas een beetje werd bedekt door wolken, en de
kangoeroes en wallibies die op het strand hobbelde, een prachtig gezicht. In plaats van vandaag
vroeg in de veren te gaan en het meeste uit de dag te halen zijn wij slaapkoppen toch stiekem
weer een paar uurtjes gaan slapen voordat we onze reis voortzetten richting arlie beach.

Het was een stevig stukje rijden richting Arlie beach, wat overigens wel geld voor de rest van
de trip tussen Brisbane en Cairns. Hier aangekomen hebben we vanaf de camping de boardwalk
gedaan die zich langs de kust uitstrekt en zo richting het centrum van Arlie beach gaat, een
heel gezellig plaatsje. Op een gegevend moment ziet Tony dat die saaie zwarte vogels helemaal
niet zo saai zijn, het zijn de bijzondere zwarte kakatoes, heel gaaf om te zien, en ze hebben
ook zo'n prachtige oranje staart veren (zie foto's). Op onze weg terug zijn we langs een
bijzonder winkeltje gekomen waar prachtige aboriginal kunst te koop was, het bijzondere hieraan
was dat de kunstenaar zowel de oost als west culturen samen mixten, wat betekend dat je die
bekende stippen kunst met dierenkunst combineert. Hier zouden we allebei graag nog ooit wel eens
een prachtig schilderij van willen kopen (geheugensteuntje voor later:
www.aboriginalopalart.com).

19 Januari vertrokken we heel vroeg richting de Whitsunday eilanden met een zeilboot. Prachtige
ervaring vooral omdat er geen zuchtje wind stond en we de hele tour eigenlijk volledig op
motorkracht hebben afgelegd. :P. Vanuit de zeilboot hadden we een prachtig uitzicht over het
steeds kleiner wordende vasteland en de langzaamaan steeds groter wordende eilanden. Onze eerste
stop was Inlet Hill waar je een prachtig uitzicht over de Whitsunday eilanden hebt, om hier te
komen moesten we eerst met een rubberbootje naar het eiland varen waar ik ondertussen nog een
zeeschildpad of 2 heb kunnen spotten. Het uitzicht over het eiland was prachtig en vanuit hier
konden we met een 15 minuten wandeling richting het strand lopen om ook echt dit ontzettende
mooie water in te gaan. Prachtig helder en volgens onze tourgids hadden we geluk want
uitegerekend vandaag was er een perfecte verhouding tussen de hoeveelheid strand en water te
zien. Na een uurtje gepoedeld te hebben in dit heldere water vertrok onze zeilboot richting
Dumbell eiland waar we konden snorkelen. Dit was Tony's eerste snorkelervaring en hij vond het
helemaal fantastisch. Voor mij helaas was het een minder groot succes aangezien mijn bril lekte
en het zoute water zo sterk was dat het mij zeker een uur verblind heeft nadat het in mijn ogen
kwam, jammer maar helaas. Gelukkig wist ik hoe tof het kon zijn van mijn ervaring in Sydney.
Vanuit het snorkelen gingen we weer terug naar Arlie beach's haven.

De volgende dag vertrokken we richting Townsville, onderweg hier naar toe was een mooie
horseshoe bay in een plaatsje genaamd Bowen. Trevor, een vriendelijke reiziger uit Charters
Tower had ons een tip gegeven dat je hier goed kon snorkelen. Aangezien ikzelf niet zo'n
fantastische snorkelbeleving had ervaren als Tony bij de Whitsunday island tour leek het ons
toch leuk om hier nog even te snorkelen. De zichtbaarheid was niet vlekkenloos, maar we hadden
toch nog wel een paar leuke vissen kunnen spotten. Ik natuurlijk weer helemaal blij, nu stond
het weer 2-1 voor de goede snorkelervaringen. Net toen we wilde vertrekken attendeerde Tony mij
erop dat hij een mooi uitzichtspunt had gezien, nieuwschierig zijn we het wandelpad naar boven
gevolgd waar we uiteindelijk uitkwamen bij een prachtig uitzicht op de baai, omcirkeld door twee
prachtige roofvogels. Na dit mooie uitstapje vervolgde we onze weg weer richting Townsville waar
we gratis hebben kunnen overnachten op een BP station, nou ja, gratis je kan natuurlijk moeilijk
koken hier omdat vuur en een tankstation schijnbaar niet zo'n goede combinatie is.. Zo vreemd
hebben dus deze avond gesmuld van een echt Trucky burger, size: onmogelijk om in een keer in
mijn mond te krijgen.

21 Januari vertrokken we redelijk vroeg omdat we graag de veerboot richting Magnetic island
wilde pakken. Dit tochtje duurde ongeveer een halfuurtje en schijnbaar bij aankomst was het
handig geweest als we meteen naar de bus waren gestapt omdat deze op elkaar afgesteld zijn, deze
slimmerik wilde natuurlijk weer eerst naar de wc waardoor we de bus miste en volgens het schema
een goed uur zouden moeten wachten... Tja daar doen wij het natuurlijk niet voor, dan maar
lopen, in een goede 35 graden, zonder schaduw... :O Onze eerste stop Geoffrey bay, hier wilde we
graag gaan snorkelen, maar omdat het zo heet was leek het ons verstandig eerst de wandeling te
doen en daarna heerlijk af te koelen in de zee. Zo gezegd zo gedaan. We namen de eerst volgende
bus richting het begin van de Fort walk, waar deze google speurder had gelezen dat je echt wilde
koala's langs de route kon spotten. De wandeling was erg mooi en al manisch zoekend liepen we de
route. Gelukkig zag ik na een kwartiertje lopen een prachtige koala zittend in een boom vlak
langs de route. We hadden geluk met dit mooie exemplaar want ik heb me toch een paar lelijkerds
zien zitten in de dierentuin (A), tja niet iedereen is een plaatje. Na deze wandeling hebben we
lekker gelunched bij een lokale tent omdat we onze gesmeerde broodpakketjes waren vergeten, zo
vervelend die pizza als lunch :p. Nu kwam het er dan opaan lekker snorkelen in Geoffrey bay,
flippers en alles gehuurd begon onze snorkelsessie nogal moeizaam. Je moest namelijk eerst door
ongeveer 30 meter ondiep extreem heet water (lees knieen zien geen water) lopen en ik weet niet
of je ooit flippers hebt aan gehad, maar dit leidt tot een waggelende pinguinpas, in mijn geval
achterstevoren. Nadat we eindelijk bij een zwembare diepte waren aangekomen kwamen we er al gauw
achter dat de zichtbaarheid van dit water tot 20 cm reikte wat ongeveer betekende dat je blind
was, geen succes dus. Snel er maar weer uit gegaan en vanaf de kant nog een kleine haai van 40-
50 cm voorbij zien zwemmen en dan hop maar weer terug lopen richting de shop. De wandeling terug
kon op twee manieren, beide niet aantrekkelijk 1) loop zonder flippers en verbrand echt
letterlijk je voeten aan het warme asfalt/zand/stenen 2) loop met flippers en krijg blaren op je
voeten, uiteindelijk geen keuze gemaakt en gewoon diehard allebei gedaan XD. Zo ver
snorkelervaringen staan weer op 2-2. Terug bij de shop had Tony nog wel even gezegd dat de
zichtbaarheid van het water toch wel slecht was, waarbij de shopeigenaar doodleuk verkondigd dat
dit altijd het geval is... Thanks voor de heads up. Maar ik wil natuurlijk niet al te veel
klagen want ik kan je vertellen dat het zien van een wilde koala de dag al zo goed maakt dat het
voor mij niet meer stuk kan. Bij aankomst in Townsville zijn we nog Mount Stuart opgereden die
een prachtig uitzicht toonde over de stad.

22 Januari vervolgde wij onze weg richting Cairns, onderweg kwamen we nog langs een prachtig
bergmeertje genaamd Crystal Creek, dit was echt een juweeltje onder de watertjes, heerlijk om
even van een zoutvrij ijskoud watertje te genieten, aangezien de zeetemperatuur nu overal 29
graden is. Het leuke was dat je tegen de stroming in kon klimmen over de glibberige keien wat
een echt bergklim gevoel gaf. Waarna je na deze worsteling lekker kon uitrusten met een kei in
je rug terwijl de stroming lekker over je heen kabbelde. En als je daar genoeg van had kon je de
stroming mee terug pakken richting de kant. Na nog een wedstrijdje king of de rots te hebben
gedaan met Tony hebben we onze spullen gepakt en onze reis voortgezet richting Cairns. Hier
hebben we overnacht op een campground.

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken richting Port Douglas, ongeveer een uur ten noorden van
Cairns waar je prachtig langs de oceaan rijd. Onderweg kwamen een plek tegen waar iemand
allemaal stenen op elkaar heeft gestapeld wat een grappig overzicht gaf. Hier natuurlijk even
gestopt en een paar foto's gemaakt. In Port douglas aangekomen zijn we lekker eerst even wezen
bijkomen waarna we daarna een drankje zijn gaan drinken bij een van de lounchebars aan de kade.
Voor de volgende dag hadden we een tour geboekt naar het Daintree regenwoud. En vandaag nog even
geregeld dat we de dag daarna lekker konden snorkelen op het great barrier reef, gelukkig dat
het geen hoogseizoen is want we zijn nogal van de late planningen geweest.

24 Januari werden we al vroeg opgehaald voor de regenwoud tour, de dag begon zoals het echt
hoort te zijn in een regenwoud in het regenseizoen.... Nat. Met grote paraplues hebben we eerst
een korte wandeling over de boardwalks gedaan bij Mossman gorge. Waar we nog een kleine hagedis
wisten te spotten en een prachtige rivier te zien kregen. Vanuit hier vertrok onze auto richting
een rivier cruise waar we hoopte krokodillen te spotten. Helaas omdat het nu zomer is en het
water is zijn krokodillen minder geneigd om te gaan zonnen (en het regende trouwens ook wat
zonnen natuurlijk minder aantrekkelijk maakt he) en hebben we ze niet gezien :'(. Na deze
riviercruise die nog steeds wel heel mooi en muggenrijk was, jeej opnieuw de trotse eigenaar van
10 extra jeuklocaties, vervolgende wij onze weg naar een uitzichtpunt wat een mooie overview gaf
over port douglas en in de de verte kon je zelfs Cairns zien liggen. Gelukkig was het inmiddels
gestopt met regenen en net toen we weer weg wilde rijden kregen we ontzettend veel geluk en
zagen we een Cassowarie, een redelijk zeldzame verschijning van een prestorische wandelvogel
(zoals een emu) die als een grote schrokkop grote bessen naar binnen aan het werken was. Jullie
begrijpen natuurlijk wel dat dit de teleurstelling van de afwezigheid van krokodillen wel weer
een beetje goedmaakte en dat mijn dag niet meer stuk kon, tour geslaagd zou ik zeggen. Vanuit
dit uitzichtspunt reden we verder naar het noordelijke puntje van het Daintree regenwoud waar
het regenwoud en het strand elkaar ontmoeten, erg mooi om te zien. Hier weer een iets minder
bijzondere vogel ontmoet, een kalkoen. Na hier nog een kleine wandeling gelopen te hebben
begaven we ons naar de lunchlocatie midden in het regenwoud waar we nog een rondje konden lopen
langs een beekje terwijl onze lunch werd klaargezet, dat noem ik nou service. Vanaf hier hadden
we nog een activiteit op onze tourplanning staan en dat was een 4WD met een toffe jeep richting
een waterval, waar we heerlijk hebben kunnen zwemmen tussen de schildpadden en vissen die daar
rondzwommen. Ook heb ik het nog voor elkaar gekregen om een glibberige aal aan te raken, voelt
heel apart en slijmerig maar als je dan je hand voelt zit er totaal geen slijm op. En met deze
activiteit eindigde onze drukke dag lekker rustig op de camping.

De volgende dag (25 Januari) werden we weer vroeg opgehaald voor onze volgende tour, snorkelen
in het outer great barrier reef en de locatie waar wij naar toe gingen was het opal reef (1 van
de de 3000 reefs die het great barrier reef telt). Onderweg daar na toe (boottochtje van 90
minuten) kregen een heel interessant marine bioloog praatje. Een van de interessanste dingen die
ze vertelde was dat vissen schijnbaar van geslacht kunnen veranderen....Ja echt maak geen
grapje, bij de Hemingway vis bijvoorbeeld, bij gebrek aan een mannetje doen de vrouwtjes meten
wie de grootste mond heeft en daarmee bevoorrecht is om het nieuwe mannetje te worden. Hierbij
ondergaat ze nogal een grote verandering, waarbij ze groter wordt en een bult op haar voorhoofd
kweekt. Bij papagaai vissen is deze transformatie zelfs omkeerbaar. Dan was het moment eindelijk
aangebroken we mochten snorkelen beginnen met snorkellen. En het was echt in alle opzichten
totaal anders dan ik het had verwacht. Ik had gelukkig geleerd van alle fouten die ik maakte
tijdens de vorige snorkelsessies, zoals bril afzetten of vol laten lopen met zeewater zodat ik
daarna tijdlijk verblind was door het zoute water. Het was echt onbeschrijvelijk mooi. Je kon
zeker wel 20 meter ver kijken en de vissen zijn prachtig. Om sommige plekken is het zelfs maar 1
meter diep. Het koraal is enorm veelzijdig van soft koraal, dat extreem snel groeit, tot hard
koraal dat wat meer tijd nodig heeft om te groeien. Prachtige kleuren van blauw, rood tot paars
(wat eigenlijk betekend dat het koraal een beetje gestresst is) en hele klifwanden tot wel 15
meter diep volledig bedekt met koraal. Ik heb zelfs op een snorkeltour met de gids nog snel een
zeeschildpad voorbij zien zwemmen. Helaas geen haai gezien maar er zijn wel foto's van genomen
door andere mensen die hem wel hadden gezien. We hebben op drie verschillende locaties in de
reef gesnorkeld en alle waren ze prachtig. Echt zeker nog de mooiste ervaring die ik in
Australie heb meegemaakt. Na deze fantastische dag, en we hadden echt mazzel want er waren bijna
geen golven, jeej geen zeeziekte, zijn we 's avonds weer terug gereden naar Cairns.

De volgende dag was al weer de allerlaatste dag dat Tony er bij was, jeez wat is dat snel gegaan
zeg. Deze dag zijn we lekker 2 potjes wezen bowlen waarbij we een keer gelijk hadden gespeeld en
ik de tweede keer glorieus gewonnen heb :D. Nog wat over de esplanade gewandeld, waarbij we
uitzicht hadden op het allerlelijkste strand ooit, niet dat het uitmaakt want als je gaat
zwemmen ben je waarschijnlijk een snack voor een krokodil. 's Avonds zijn we lekker uit eten
geweest. En voor een keer hebben we in alle luxe in een hotel geslapen, heerlijk die
airconditioned kamer. De volgende dag genoten van een luxeus ontbijt en toen was het al weer
tijd om onze campervan in te leveren en Tony naar het vliegveld te brengen. Ik heb een
fantastische tijd met je gehad Tony en het was best wel lastig dat je weer moest vertrekken,
maar wat een reis en lol hebben we samen beleefd.

Dikke knuffel en tot de volgende keer allemaal.

Xxxx Sacha

Papa

Leuk om weer even 'bij te lezen'. Ik benieuwd naar de bijbehorende foto's en het verhaal van Alice Springs naar Adelaide!

Sacha

Ja ben bang dat foto's niet meer gaat lukken, heb geen pc meer om ze op te laden, maar you never know. Andere verhalen komen spoedig! Heb vandaag goed gebruik gemaakt van de victoria library in Melbourne.????

Mama

Wat een belevenissen allemaal weer. Merk uit je verhalen dat natuur altijd heel belangrijk voor je is. Hoezo wonen in een drukke stad.
Fijn dat jullie het zo gezellig hebben gehad en heel lief berichtje op het end. Wordt ik echt heel warm van van binnen. Gelukkig heb je geen haai gezien. Ook zo rot om op een been verder te wandelen. Brrr.
Geniet nog van de verdere ervaringen. Tot gauw heel veel liefs mama en ik mis je. Xxxxxx

Miranda

Hi Sacha,

Sorry liep even achter met lezen het verhaal kwam voorbij toen ik geen tijd had en dacht dat lees ik later. Gelezen hetzij meer dan later maar wel weer geweldig om te lezen. Wat een prachtige verhalen.

Liefs Miranda xxx