sachavervuurt.reismee.nl

Adelaide to Melbourne

Hey allemaal,

7 Februari was mijn eerste volledige dag in Adelaide, aangezien de meeste mensen van de Alice Springs - Adelaide groep er nog waren hadden we afgesproken om wat gratis fietsen (kan hier overal) te gebruiken en daarmee de leuke route langs de rivier naar Henley Beach te fietsen. Op de een of andere rare manier werd ik uitgeroepen tot tourgids, en heb ik iedereen begleid onder het mom van verzonnen verhalen en verdraaide feiten naar het strand. Op een gegeven moment was er muiterij uitgebroken en vertrouwde ze me niet meer, was niet zover verkeerd gereden had niet eens een kaart bij me (A). Maar toen er weer 10 minuutjes later om een verhaal werd gevraagd en ik zei dat je daar toch echt bij de nieuw verkozen gids moest zijn was ik weer terug bij af en herkozen tot tourgids. Zo wispelturig volk zeg :p. Uiteindelijk bij Henley beach aangekomen bleek dat we er niet echt konden zwemmen, omdat het rioolwater in de rivier wordt gedumpt en de stroming verkeerd stond waardoor deze verkleuring een paar kilometer langs het strand werd uitgespreid. Uiteindelijk hebben we wat gedronken en nog een uurtje op het strand gezeten waarna we weer terug moesten omdat sommige de fiets om half 5 al weer in moesten leveren. Al met al een leuke dag om mee af te sluiten.

De volgende dag was iedereen al weer vertrokken behalve Clements, die vertrekt zaterdag pas met de volgende tour over de great ocean road. We zijn dus gezellig met 40+ graden naar de Adelaide zoo gegaan. (ja ik dacht ook dat ik van die temperatuur verlost was, blijkt er in een keer een paar dagen een hitte golf adeleide te raken, hoogst uitzonderlijk, mazzelpik). Omdat het natuurlijk zo warm was was er geen kip in de dierentuin en de dieren zelf waren ook niet echt gediend van de temperatuur. Maar door de voedertijden af te lopen toch wel bijna alle dieren gezien. :) De leukste was de panda die een prachtige show gaf (lees: bewoog om te eten) en daarbij enorm kieskeurig was. De zookeepster vertelde ook dat ze regelmatig van voer moesten veranderen omdat ze het anders niet aten, net kinderen. Na de dierentuin hadden Clements en ik nog gezellig gegeten en hij zijn reis voor west australie laten regelen en ik mijn busticket naar melbourne.

9 Februari was het weer 40+ graden en hadden we afgesproken om naar Glenelg beach te gaan, veel schoner en wel zwembaar water :). Erg gezellig, maar omdat het zo heet was toch maar met de tram gegaan ipv de fiets. 's Avonds ben ik met de nachtbus richting Melbourne vertrokken en nu zit ik in de Victoria library al een paar uur achterstand op mijn reisavonturen in te halen, ach ja geeft niet kon toch pas om 2 uur in checken bij mijn hostel :|. Nu weer een maand later heb ik pas weer tijd en een computer tot mijn beschikking om dit verhaal verder af te maken, je snapt dus wel dat een maand achterstand inhalen wel weer een mooie dagtaak is. Hoe dan ook zaterdag 11 Februari was ik van plan melbourne een begin te maken met het ontdekken van melbourne. Het leek mij leuk om een van de beroemde graffiti steegjes (Hosier lane) te bewonderen. Om hier te komen maakte ik gebruik van de gratis tram in de binnenstad en begaf mij richting Flinders station. Een prachtig “oud” station tegenover een nog veel mooiere st Paul’s kathedraal, na hier na binnen te zijn geweest was ik op het graffiti steegje gestuit waar ik wat straatkunst heb vereeuwigd op foto. Tegenover deze laan was federation square, een soort van Melbourne opera huis, tenminste dat is wat de burgers in gedachte hadden, maar later meer hierover. Hier was ik op een art museum gestuit en aangezien het gratis was besloot ik hier maar even rond te snuffelen. Pff saai museum zeg, beetje hetzelfde art museum als Sydney, maar dan 100x saaier met minder kunst in mijn smaak… Niet heel lang gebleven dus. Mijn volgende idee was om naar de Botanische tuinen te gaan, dus hup de brug over en wandelen maar. Nog geen 100 meter verderop was ik gestrand, een bord dat aangaf dat er gratis piano lessen worden gegeven. Enthousiast was ik naar binnen gelopen en daar op een publieke piano kreeg een meisje uitleg van een lerares, tijdje bij gestaan en daarna heeft ze mij ook the lion sleep tonight geleerd (simpele versie dan, die ik natuurlijk al weer vergeten ben (A)) nog een tijdje staan kletsen en dan maar weer gauw door richting de botanische tuinen door de Queen’s en Kings parken, niet erg orignele namen al zeg ik het zelf. Onderweg kwam ik rond een uurtje of 3 een rij mensen tegen, nieuwsgierig waarom iedereen in de rij stond vroeg ik het aan een van de beveiligings mensen, die mij vertelde dat er een gratis openlucht concert was, vanavond, om half 8… Het klonk wel interresant maar ik ga dus echt niet 5 uur wachten voor zo’n concert. Dan toch maar weer door naar te botanisch tui… He wat is dat nou weer voor een interessant gebouw, lijkt wel een piramide. Dit gebouw bleek het war memorial te zijn en als je erbovenop staat heb je ook nog eens een prachtig uitzicht over melbourne’s CBD (central buisness district). Nou bleek het toch wel een beetje laat te zijn om naar de botanische tuinen te gaan, nog even geinformeerd en blijkbaar werden er ook tours gegeven om half 11 ‘s ochtends, dan maar een andere keer terugkomen. Ondertussen had ik voor mijzelf besloten dat het mij toch wel leuk leek om naar het concert te gaan. Ergens een patatje gegeten als avondeten (nee totaal niet vergelijkbaar met onze snackbars helaas) en toen maar in de rij aangesloten rond 6 uur. Snap nog steeds niet waarom mensen daar zo vroeg waren, was met 10 minuutjes binnen en omdat ik maar in mijn eentje was had ik mij nog ergens tussen mensen op het gras kunnen wurmen met een goed uitzicht. Helaas was het redelijk koud in melbourne de dagen dat ik daar was en ik had alleen een dun vestje mee. Tussen het concert door heeft het ook nog een beetje geregend en het was koud, brr. Maar al met al een prachtig concert en leuk om een keertje mee te maken. Onderweg richting mijn hostel schoot er in het park ineens iets voorbij, natuurlijk wilde ik graag weten wat dit was dus volgde ik het, bleek een Possum te zijn, helemaal fantastisch :D super blij nog wat foto’s proberen te maken maar daar was het helaas te donker voor. Dan maar terug en lekker onder de wol. De volgende dag niet veel gedaan behalve de city loop met trammetje 35 die ook nog wat informatie hier en daar vertelt.

13 Februari kwam ik Lauren tegen (een van mijn tourgenootjes) ze bleek toevallig in hetzelfde hostel te verblijven. Meteen maar afgesproken om samen naar de Botanische tuinen tour te gaan, was erg interessant en kijken naar bomen en planten is een stuk leuker als je een beetje achtergrond informatie krijgt. Vroeger bleek dit een tuin met mediciale planten te zijn, echter was er op een gegeven moment besloten dat de tuin niet “mooi” genoeg was dus de dokter die deze tuin onderhield kon op zijn zachtst gezegd ophoepelen zodat de tuin eens even vernieuwd en vervraaid kon worden. Verder waren we nog naar de Old melbourne Gaol (gevangenis) gegaan, maar hadden beide niet zoveel zin om te betalen om erin te gaan. Lauren wilde graag nog naar Cook’s cottage, belangrijk figuur hier in Australie en aangezien dit vlak naast het beroemde Winsor hotel en het Government gebouw was hebben we hier ook nog even een sneek peek genomen. ‘s Avonds hebben we samen gegeten en zijn we naar de film La La land geweest, die nogal vreemd maar vermaakelijk was. 14 Februari was het voor mij al weer tijd om Melbourne tijdelijk te verlaten om 2 weken richting Tasmanie te gaan, maar dat is weer voor het volgende verhaal.

Dikke knuffel en tot snel allemaal,

Sacha

Reacties

Reacties

Papa

Dank voor je verhaal. Loopt inmiddels wel aardig achter op de werkelijkheid denk ik. Mama is onderweg naar Bali. Je ziet haar binnenkort. Joepie!!

Tanny

Heerlijk leesbaar verhaal weer moppie...ik zou er een verhalenbundel van maken en dan is Australië deel I...ben ik benieuwd naar deel II X

Miranda

Wat een prachtig verhaal weer. Ik ga er vanuit dat je een soort dagboek bij houd of doe je dit allemaal uit het hoofd? Zou leuk zijn als je een dagelijks verslag hebt. Op naar het volgende verhaal ik geniet er iedere keer weer van. Dikke knuffel ????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!