sachavervuurt.reismee.nl

Brisbane naar Rockhampton

Hallo allemaal,

De tweede dag in Brisbane zijn we naar het lone pine koala sancturary gegaan, hier hadden we begrepen dat je met een koala op de foto kon en dat je ze ook kon aaien en aangezien het tot nu toe een onmogelijk opgaven heeft gebleken om een koala te spotten in het wild leek dit ons wel een goed alternatief. (A) Het was best een grappig parkje met veel, heel veel koala's, helaas in het park bleek dat je nog eens een keer extra moest betalen om met zo'n knuffelbeertje op de foto te gaan, uiteraard wel gedaan, maar gezien de status van het park zou ik achteraf zeggen je kunt beter een andere plek zoeken om met koala's te knuffelen. Het was wel echt een gave ervaring om een koala vast te houden, de foto hebben jullie waarschijnlijk allemaal al op facebook voorbij zien komen, haar naam was Tinkerbell en je zou het misschien niet zeggen maar koala's hebben echt wel hele scherpen klauwtjes. Wat ook erg grappig is om te zien is dat de gemiddelde koala elke keer met zijn hoofd hangend naar beneden ligt te dromen volledig verscholen in de takken, verklaart het lastige wild spotten, want geloof het of niet deze luie donders slapen 20 uur per dag. Verder hebben we in het park nog een vogelshow gezien en wat vooral leuk was om te zien was de sheep dog show. Hier kregen we een demonstratie schapen hoeden. De 'herder' liet ons zijn border collie zien (zwarte hond met lange haren) die het toch wel behoorlijk warm had en vertelde dat toen ze in Australie kwamen ze een nieuwe schaapshond moesten fokken die wel deze bizare hitte en luchtvochtigheid aankon en zo liet hij zijn andere hond zien een australische kelpie (schaapshond) veel beter aangepast op de omstandigheden hier. Beide honden lieten de schapen een mooi parcour lopen en het is best wel tof om te zien hoe die schapen zo in een bepaalde richting gedreven kunnen worden door ze telkens te blokkeren aan verschillende kanten. 's Avonds hebben we overnacht op een extreem georderde camping in Cooroy waar we in een golfkarretje over het terein gereden zijn naar de faciliteiten, erg grappig, vooral omdat het maar 20 meter afstand tussen onze plek en de faciliteiten zat :P.

De volgende dag (11 januari) zijn we weer de auto ingestapt op weg naar rainbow beach, onderwerg toen we door Gympie reden kwamen we in een keer een heel leuk goudmijn en historisch museum tegen, besloten om toch maar eens een kijkje te nemen wat dit precies inhield zijn we hierin gegaan. Het museum was eigenlijk een heel leuk klein dorpje bomvol allemaal oude spulletjes, je kon zo door alle huizen die in dit kleine dorp stonden heenlopen, we hebben zelfs twee prachtige antieke oldtimers gezien, een gespecialiseerd voor de brandweer en een voor de ziekenboeg, allebij nog volledig werkend. In het begin van het museum stonden ook nog grote bakken met water waar je goud kon zeven en ik ben nu de trotse eigenaar van wat goud splinters :D. Tony wilde zelfs nog een goud licentie halen voor de beek iets verderop als souveniertje helaas hadden ze alleen maar van die saaie papiertjes die ze tegenwoordig uit geven dus daar was geen glorie aan te behalen. Dit toffe museum ging helaas al om 4pm dicht anders waren we hier nog wel langer gebleven. Hierna gingen we dan toch nog naar rainbowbeach, de enige rainbow die we hier te zien hebben gekregen stond op het bordje toen we het plaatsje inreden. Achteraf kregen we te horen dat de rotsen aan het strand verschillende kleuren adden maar ook dat was niet extreem bijzonder ofzo. Op het strand zelf zijn we geleven tot na zonsondergang voordat we ons begaven naar de kampeerplek voor die nacht in maryborough.

De volgende dag vertrokken we al vroeg richting onze eerste carvanpark met zwembad in hervey Bay en na een dagje lekker bijkomen en niets gedaan te hebben hadden we voor de volgende dag een Fraser island hummer tour geboekt. Al vrij vroeg in de ochtend vertrokken we richting het eiland. Daar scheurde onze tourgids al gauw over de zandwegen. Ik persoonlijk dacht dat Fraser island een grote zandbak was, maar het bleek toch behoorlijk bebost te zijn met wat zandwegen tussendoor. Onze gids vertelde dat het island op een coffee rock dreef met een 100 meter dikke laag zand. De eerste stop ging richting lake Mackazie een prachtig uit regenwater bestaand meer, zo ontzettend helder en blauw met parelwitte stranden. Heerlijk om hier even in te zwemmen. Vervolgens gingen we door richting onze picknickplek waar we een rainforest tour konden doen, deze was wel heel mooi en zo apart dat hier in Australie regenwoud te vinden is, zou ik nooit van te voren gedacht hebben. Helaas was de regenwoud tour maar kort 15 minuutjes voordat we al weer bij het einde van het aangelegde pad waren. Onze volgende bezienswaardigheid was het 75 mile beach, wat het langste strand is waar je op kunt rijden met een 4WD. Onderweg op het strand kwamen we nog een oud roestig schipwrak tegen wat 80 jaar geleden door de japaners uit duitsland was gekocht maar door een cycloon losgeraakt van sleeptouw waardoor het hier op het strand aanmeerde. Waarom ze dat schip in eerste instantie niet gewoon gevaren hebben snap ik niet helemaal. Terwijl we verder reden over 75 mile beach vertelde onze gids een verhaal dat de aboriginals hadden voor de gesteente met 72 verschillende kleuren (telde er maar 6, die andere zijn vast alleen maar met photoshop te vinden ofzo). Het verhaal zegt dat er een aboriginal princess was die verliefd was op de regenboog, maar op een dag werd ze ontvoerd door een slechte man die haar hard liet werken. Na een lange tijd zag de princess een opening om te ontsnappen, waarbij ze het op een rennen zetten. De slechte man kwam hier al gauw achter en rende haar achterna. Op het moment dat hij een speer in haar richting wierp, werd zij gered door haar geliefde regenboog die voor haar sprong en door de speer in duizende stukjes uiteen spatten en zo over de rotsen verspreid kwam te liggen. Op de terugweg en nee gelukkig hebben we niet alle 75 mile gereden, dat zou wel erg lang duren, zijn we nog bij Eli creek gestopt waar we nog een paar keer met de versnelling mee in het water naar beneden zijn gelopen om lekker af te koelen. Hierna zat onze fraser island tour er al weer op en werden we keurig bij de camping afgezet waar we gezellig in het restaurant gegeten hebben en nog even heerlijk gebruik gemaakt hebben van het zwembad. De temperatuur van het water, ook het zeewater, is hier echt hoog gemiddeld 25 graden ofzo, al hoger dan de meeste zomerdagen in nederland XD.

Zaterdag 14 Januari vertrok onze reis weer richting Agnes water. In dit plaatsje kan je de goedkoopste surflessen van heel Queensland krijgen. Aangezien het vrij lang rijden was waren we er pas rond een uurtje of 3. We zijn toen maar eerst gaan inchecken op de campground. Deze was heel erg tof aangezien die bovenop een berg zat met prachtig uitzicht. Maar het mooiste was nogwel dat deze campground op een kangoeroe sanctury lag waardoor er dus allemaal van die lieve huppelende bolletjes wol om je heen sprongen. Na het inchecken hebben we nog even lekker gezwommen in de zee. De volgende dag had ik me aangemeld voor een surfles, deze zou pas kwart voor 2 beginnen dus konden we in de ochtend nog even naar town 1770, waar we nog even een mooi uitzicht hebben meegepikt. Dit stadje is historisch gezien vrij bijzonder omdat Captain Cook hier in 1770 aanmeerde en zo voor het eerst Australie heeft ontdekt. Echt heel veel bewogen hebben we die dag niet, het was echt extreem heet, 38 graden gevoelstemperatuur met een luchtvochtigheid van bijna 80%. Heb nog nooit zo veel dikke zweetdruppels gehad, haha hoop dat je dit niet aan het lezen was terwijl je aan het eten was. :P Jullie begrijpen dan vast wel dat ik heel erg blij was toen de surfles begon, lekker het water in :). De golven waren helaas niet heel hoog die dag maar ik heb het toch voor elkaar gekregen om een paar keer staand een golf te pakken. Nog een compliment gekregen van mijn surfleraar want mijn timing voor welke golf ik moest pakken en mijn peddelslag was erg goed (A), nu nog een wat beter evenwicht krijgen om niet elke keer van de plank af te vliegen ;).

Gisteren zijn we richting een prachtig awoonga lake gereden omdat we wel is zin hadden in een lekkere frisse zoutloze duik. Bij het lake aangekomen leek het wel een spookstad, volledig verlaten, dit konden we ons niet verstellen aangezien de zon weer op standje braden stond. Na verder onderzoek vericht te hebben hadden wij de oorzaak van de spookstand ontdekt... Helaas bleek er nogal een hoge dosis blauw alg in te zitten dus gooide dat wat roet in onze plannen. Dan toch maar weer verder richting Rockhampton. Hier zijn we naar de zoo gegaan, want wonder boven wonder was deze helemaal gratis. Heel grappig nog want de chimpansees werden gevoerd met wat ik nogal verwonderlijk vond yoghurt en pakjes sap. Ook was er een puber chimpansee die een wollen mutsje had gekregen en deze zo helemaal over zijn gezicht heen trok en dan blindelings door het hok ging lopen. De verzorger vertelde dat hij dit regelmatig deed, ook met kleren of lakens, haha nogal een aparte hobby. Ook zagen we twee reptielen gevoerd worden met een muis en zo helemaal ervoor razendsnel de boom in klommen, meeste actie ooit gezien bij een reptiel. Na de dierentuin zijn we nog even de botanische tuinen in gelopen waar we bij het meer pelikanen en schildpadjes hebben kunnen fotograferen. Als laatste hebben we nog een stukje heritage walk in rockhampton gedaan waar wat mooie gebouwen te zien waren, echter moesten we wel weer optijd op de camping staan bij de capricorn caves dus konden we hier niet heel lang verblijven. Bij het avondeten (was al donker) hebben we bezoek gekregen van een paar uilen en hele schattige wallibies, prachtig om te zien en wat een mooie sterrenhemel was hier vanacht. Nu staan we op een camping bij de capricorn caves en hebben we net een tour door de grotten gehad. Was heel gaaf met toffe verhalen, waarbij we op een gegeven moment op een soort klei stonden en hij vroeg wat voor materiaal het is, na een paar foute antwoorden kwamen we erachter dat het platgestampte vleermuispoep was :P. De cave had een cathedraal plek waar ook bruiloften en opera concerten worden gehouden. Hier kregen de prachtige acoustiek te horen van de grot in het pikdonker, zo donker dat je ogen nooit zullen wennen en je nog geen milimeter voor je uit kunt kijken. En als laatste werd er nog een feestje gehouden in de grot met een discobal. Er is een plek in de grot waar de zon tijdens december en januari naar beneden schijnt. Door er een discobal onder te houden wordt de grot gevuld met prachtige kleuren.

Tot de volgende keer Dikke knuffel Tony en Sacha.

Miranda

Hi Sacha en Tony, wat een prachtige belevenissen weer. Fijn dat jullie zo genieten daar. Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal. Veel plezier en lekker genieten. Dikke knuffel terug voor beide.